Eklenme Tarihi : 08.07.2019

4X4 LASTİK SEÇİMİ NASIL YAPILIR?

4x4 ve 4x2 araçların farkları nelerdir? 4x2 araçlar, iki tekerin dönmesi sonucu hareket eder. Bu araçlarda motor, araca hareket vermek için gücünü ya öndeki ya da arkadaki iki tekere verir. Motorun gücünü ön tekerlere verdiği araçlara “önden çekişli”, arka tekerlere verdiği araçlara “arka çekişli” denir.

Önden çekişli araçların sayıları, arkadan çekişlilere oranla daha fazladır. Bu araçların hem üretim maliyetleri hem de yakıt tüketimleri daha düşüktür; kar, yağmur, çamur gibi olumsuz hava koşullarında daha güvenli ve konforlu bir seyir sunar.

Arka çekişli araçların yakıt tüketimi yüksek, olumsuz hava koşullarında kabiliyetleri düşük olsa da performans konusunda önden çekişli araçları geride bırakırlar. Çekiş gücünü alan tekerlerin hemen motorun altında olmaması sayesinde araçta ağırlık dağılımı daha eşit bir şekilde sağlanır, böylece hem kalkışta hem de viraj performansında arkadan çekişli araçlar daha avantajlı bir konuma gelir.

4x4 araçlarsa dört çeker araçlardır, yani motorun verdiği güç dört tekere de yayılır. Böylece kalkış, viraj hakimiyeti, olumsuz hava koşulları ve genel performans gibi alanlarda iki çeker araçlardan daha güçlülerdir.

Dört çeker araçlar, güçlerin tekerlere dağılımı konusunda üç farklı kategoriyle ayrılır: part time 4x4, full time 4x4, all-wheel drive 4x4.

Part-time dört çeker araçlar iki çekere düşürülebilir veya dört tekere çıkarılabilir. Full time 4x4’ler ise her zaman dört çekerdir. Full time 4x4 özelliği genellikle üst segment SUV araçlarda bulunur ve sürücüler, yolun durumuna göre hangi tekere ne kadar güç gitmesi gerektiğini optimize edebilir. Oldukça karışık ve pahalı bir sistemdir. AWL Drive sistemi, arazinin koşuluna göre, motor gücünü otomatik olarak 4 tekerleğe de farklı oranda gönderir. Viraj alımlarında, çamurlu ve karlı zeminlerde optimum performansı hedefler.

4x4 araçlara lastik seçerken dikkat edilmesi gereken iki unsur, aracın nasıl bir 4x4 olduğu ve aracın nasıl bir zeminde kullanıldığıdır. Satın alabileceğiniz üç çeşit 4x4 lastiği bulunur: 4x4 arazi lastikleri, 4x4 yol lastikleri ve 4x4 karma lastikler.

Arazi lastikleri, engebeli yollar ve off-road kullanım için tasarlanmış lastiklerdir. Geniş sırt blokları ve derin diş yapıları ile en zor şartlara bile ayak uydurmayı hedefler. Normal asfalt kullanımına uygun lastikler değildir; viraj alamaz, kayar ve gürültülüdür.

4x4 yol lastikleri, şehir içi ve otoyol kullanımına uygun olarak dizayn edilmiştir ve arazi koşullarından ziyade 4x2 otomobillerin konforuna ve mantığına en yakın, hafif takviyeli ve esnek lastiklerdir.

Karma 4x4 lastikler; arazi lastikleri ve yol lastiklerinin optimum birleşiminden oluşmuş bir türdür. Engebeli yollarda başarılı olduğu gibi şehir koşullarına da ayak uydurur, her koşulda performans sağlar. Darbelere karşı dayanıklıdır ve agresif bir tasarımları vardır.

Eğer zaman zaman iki çekere aldığınız ve otomobilin yol durumuna göre tekerlere dağıtılacak gücü kendi kendine optimize ettiği bir dört çeker aracınız varsa, aracın tüm tekerleri farklı dönme miktarına ve farklı güçlere sahip olduğu için lastiklerde farklı seviyelerde aşınma yaşanır. Bu durum performans, yakıt tüketimi ve güvenlik açısından problem çıkarabilir. Bu aşınma durumunu minimuma indirmek için dört tekere de aynı lastiği takmaya özen göstermek gerekir. Dört çeker araçlara iki yeni - iki eski lastik takmak yanlıştır. Düzenli rotasyon da lastiklerin arası aşınma farkını azaltmaya yardımcı olur. Diğerlerine oranla daha fazla aşınan lastik ve diğerlerine oranla daha az aşınan lastiği değiştirmek gerekir. Bunu sağlama almak için de düzenli olarak bir Lassa bayine gidip lastikleri kontrol ettirebilirsiniz.